Тендери для своїх - хто і скільки заробляє на держзакупівлях в Одесі
Держзакупівлі в Одесі виграють компанії, пов'язані з мером Трухановим, та фаворити "Великого будівництва"
Сфера державних закупівель в Одесі часто потрапляє в поле зору ЗМІ і навіть слідства. Досить згадати купівлю будівлі заводу "Краян" для потреб мерії, але крім цього в Південній Пальмірі вистачає приводів для пильної уваги.
Мільярди на дороги для фаворитів "Великого будівництва"
Як і в будь-якому місті, найбільше Одеса витрачає на будівництво і ремонт міських автошляхів, чим займаються Управління дорожнього господарства Одеської міськради (5,86 млрд грн) і, меншою мірою, КП "Міські дороги" (1,56 млрд грн).
Основними ж переможцями держзакупівель виявляються фірми-фаворити "Великого будівництва", щоправда, з однією відмінністю - у цьому переліку відсутня турецька "Онур конструкціон інтернешнл". Зате на решту переможців припадає трохи менше половини від загальної суми.
Перша з них - ТОВ "Автомагістраль-Південь" одеського бізнесмена Олександра Бойка, яка отримала на тендерах від рідного міста 1,77 млрд грн. Сума, звісно, чимала, але лише крапля в морі 174,15 млрд грн., виграних фірмою на державних тендерах по всій країні.
Секрет же успішності розкрив гендиректор компанії Микола Тимофєєв, який зізнався "Forbes-Україна", що їм дуже допоміг куратор "Великого будівництва" Юрій Голик. Останній, ще працюючи в Дніпропетровській області, залучив до підрядів фірму одеського бізнесмена Олександра Бойка.
На другому місці - група компаній "Ростдорстрой", якою володіють одеські бізнесмени Євген Коновалов і Юрій Шумахер. Від рідного міста компанія отримала 1 млрд 505 млн грн, з яких 308 млн припали на тендери від КП "Міські дороги".
При цьому Юрій Шумахер є депутатом Одеської міськради від політичної партії "Довіряй справам", яка з початку свого існування асоціювалася з одеським градоначальником Геннадієм Трухановим. Навіть штаб-квартира партії розташовувалася в Одесі.
Основним вигодонабувачем роботи "Ростдорстроя", найімовірніше, є донька Геннадія Труханова - Катерина, у фірми якої ТОВ "Скво" йдуть закупівлі будматеріалів, імовірно, за завищеними цінами. Цікаво, що "Скво" перебуває в стані ліквідації з 13 вересня.
Третій великий одержувач бюджетних коштів на автошляхи в Одесі - ТОВ "Будспецтехніка", яка отримала майже 600 млн грн від Управління дорожнього господарства Одеської міськради (5,86 млрд грн.) і КП "Міські дороги".
Формально фірма належить одеситці Маріам Карапетян, про яку мало що відомо, а до приходу в 2021-му році в ТОВ "Будспецтехніка" вона володіє фірмою "Орловський 2012", що займається виробництвом мінеральних добрив.
При цьому цікаво, що ще 2019-го року за даними "Наші гроші", ТОВ "Будспецтехніка" була пов'язана з "Автомагістраль-Південь", з якою нібито домовлялася під час проведення низки тендерів. Тобто не виключено, що це ТОВ теж працює у сфері інтересів Олександра Бойка і разом "Автомагістраль-Південь" принесла йому 2,37 млрд грн.
900 мільйонів на ліфти для сім'ї екс-губернатора Одеської області від "Фронту змін"
Понад 30% витрат Департаменту міського господарства Одеської міськради (894 млн із 2,38 млрд грн) припали на дочірнє підприємство "Одесаліфт" ПАТ "Стальканат-Силур". Як нескладно здогадатися, пішли ці кошти на ремонт міських ліфтів, для чого було проведено 1292 тендери.
Власником ПАТ "Стальканат-Силур" є Давид Володимирович Немировський. Утім, коли компанія виграла тендер 2020-го року, йому було лише 18 років, тож секрет "успіху фірми" лежить в особистості батька власника компанії, 60-річного Володимира Немировського. Будучи уродженцем Кривого Рогу, згодом він переїхав до Одеси, став власником місцевого заводу "Стальканат", нині окупованого Харцизького заводу "Силур" і зайнявся політикою.
У політичному активі Володимира Немировського - депутатство в Одеській міськраді, керівництво обласною організацією "Фронту змін", а також коротке губернаторство в Одесі у 2014-му році.
Однак відхід з політичної сцени не завадив йому заробити на держтендерах в Одесі майже 900 мільйонів гривень.
Майже півмільярда для Ріната Ахметова і мільярд для російських політиків
Ще одним великим одержувачем коштів з міськбюджету Одеси можна вважати найбагатшого українця Ріната Ахметова. АТ "ДТЕК "Одеські енергомережі", що належить йому, від того ж Департаменту міського господарства Одеської міськради отримало 86 млн грн за постачання електроенергії. Ще 403,8 млн грн "ДТЕК "Одеські енергомережі" отримав від КП "Одесаміськелектротранс", також за електроенергію для міських тролейбусів і трамваїв.
Утім, куди масштабнішими виглядають закупівлі електроенергії у ТОВ "Одеська обласна енергопостачальна компанія":
458,8 млн грн. - від КП "Одесаміськсвітло";
386,6 млн грн. - від КП "Теплопостачання міста Одеси";
186,9 млн грн. - від КП "Одесаміськелектротранс".
Але що найгірше - ТОВ "Одеська обласна енергопостачальна компанія" входить до складу енергетичної групи VS Energy. Остання давно відома в Україні як власність російського великого бізнесу, політики і криміналу, будучи частиною так званої Лужнивецької ФПГ, до складу якої входять президент ФК "ЦСКА" Євген Гіннер, віце-спікер Держдуми РФ Олександр Бабаков та Михайло "Лужнецкий" Міша "Лужнецкий", він же Михайло Воєводін.
Формально VS Energy записана на третіх осіб - громадян Латвійської Республіки Вілліса Дамбінса, Валтса Вігантса і Артурса Альбергса, а також громадян Федеративної Республіки Німеччина Олега Сізермана і Марину Ярославську. Про це "Коментарі" писали зовсім недавно.
Нарешті, ще майже 393 млн грн на тендерах КП "Теплопостачання міста Одеси" заробило вже згадане вище ТОВ "Будспецтехніка", ймовірно пов'язане з ТОВ "Автомагістраль-Південь" Олександра Бойка.
Загалом же, як і в більшості інших великих міст України, влада Одеси намагається замкнути основні грошові потоки на місцеві, добре знайомі фірми, які пов'язані з чиновниками безліччю формальних і неформальних ниток.